Achtergrond

Mijn ervaring ligt op vlak van creatie en management binnen verschillende gebieden/technieken van de media.

Hieronder een chronologische weergave:

DRUKWERK
In mijn middelbare school-tijd werkte ik in de vakanties als werktekenaar in een reclamestudio voor drukwerk-advertenties. Hier leerde ik werken met fotozetwerk, grafische tekenpennen en grafische reproductiecamera.

TEKENFILM EN 35MM FILM
Mijn hobbies in die periode waren het componeren van liedjes, tekenen van stripverhalen en animeren van Super 8 en 16mm tekenfilms. Hiermee verwierf ik een plaats als stagiair op de tekenfilmafdeling van de wereldberoemde Toonder-Geesink-Multifilm Studio’s. De Studio’s maakten, naast stripverhalen, commercials (televisie en bioscoop), bedrijfs- en voorlichtingsfilms. Na een korte periode als stagiair kon ik in vaste dienst komen in de functies van assistent animator en tekenfilmcameraman. Animatie gebeurde op papier en cels (cellulose acetaat). Filmen, montage en nabewerking op 35mm film. Mijn organisatietalent bleef niet onopgemerkt en ik kreeg de functie assistent productieleider naast mijn andere taken.

RECLAME EN MARKETING
Om beter te kunnen communiceren met opdrachtgevers uit de reclame en mee te kunnen werken aan conceptontwikkeling, deed ik de cursussen ‘Basis Reclame en Marketing’ en ‘Copywriting’ bij de SRM.

COMPUTERANIMATIE
Ook verdiepte ik mij op eigen initiatief in nieuwe technieken zoals 3D computeranimatie. Ik kwam in contact met het pioniersbedrijf Digima en had een klik met de oprichter Seth Shostak. Vervolgens werd ik gevraag freelance mee te werken als animator in twee ambitieuze ‘leaders’ voor respectievelijk TROS en Nederland 3. Als gevolg van mijn bijdrage werd ik i.v.m. het vertrek van Shostak gevraagd als 3D animator en managing partner bij de doorstart van Digima. Digima was een van de eerste 3D computeranimatiebedrijven in Nederland. De doorstart kwam voort uit een nieuwe samenwerking tussen de RUG en kunstacademie Minerva. Als gevolg van die samenwerking was ik in die periode ook docent (computer)animatie aan de master-opleiding van Minerva (FMI).

TELEVISIE
Mijn volgende carrièrestap betrof het ontwikkelen van een pilot-aflevering voor mijn eigen autonome concept ‘Faraway Valley’ – een televisieserie voor kinderen in een vernieuwende 3D computeranimatie-techniek. Naast de sturende- en creatieve functies besloeg ook de fondsenwerving een groot deel van mijn tijd. Hierin heb ik succesvolle gesprekken gevoerd met nationale en internationale televisiezenders (w.o. BBC, Channel 4 en Children’s Channel), speelgoedfabrikanten (w.o. Hasbro, Mattel, Fisher Price en Ravensburger), distributeurs (w.o. HIT Entertainment), merchandisers (w.o. International Merchandising Promotion & Services IMPS) en televisieproducenten (w.o. Van den Ende Productions), fondsen en venture capitalists.

DIGITALE FOTOGRAFIE EN -BEELDMANIPUTLATIE
De productiemaatschappij waarmee ik aan de bovengenoemde pilot werkte – VB Fototechniek/Visual Design – was een toonaangevend en voorlopend vaklaboratorium voor reclamefotografie. Zodoende zat ik dicht bij het vuur tijdens de digitale revolutie in fotografie, beeldbewerking & -manipulatie, lithografie en DTP.

INTERACTIEVE MEDIA
Inmiddels was de digitale revolutie in de media in volle gang en ging ik werken als production manager c.q. digital producer bij de Valkieser Group (nu UBF) – een van de grootste en meest vooroplopende producenten van interactieve media. In deze periode werkte ik aan ‘content’ voor alle ’emerging’ nieuwe media, zoals: internet, cd-i, video-cd, cd-rom, dvd-rom, dvd-video, interactieve televisie, game consoles, PDA’s, etc. Omdat opleidingen tot interaction designer c.q. UI/UX designer simpelweg nog niet bestonden, behoorde bij Valkieser ook het maken van de interactieontwerpen tot de functie van de producer.

HIGH-END (BROADCAST) VIDEO EN AUDIO
Voor de productie van de content voor bovengenoemde interactieve media gebruikten wij alle State-of-the-Art digitale apparatuur voor video en audio (post-)productie van Valkieser, zoals: Alias/Wavefront (Maya), Henry, Harry, HAL, Flame, Kadenza en de Sigma-, Delta-, Sabre- Soundstudio’s, etc.

ALLROUND
Sinds Valkieser werk ik zelfstandig en combineer ik vanzelfsprekend al mijn ervaring. In sommige opdrachten betekent dat het aansturen van een team uitvoerende experts. In andere het ontwikkelen van concepten of het maken van storyboards. Vanwege mijn brede achtergrond variëren de projecten waaraan ik werk van drukwerk tot en met social media.

TEAMLEDEN
De uitvoerende teams van projecten die ik aanstuurde, bestonden onder andere uit de volgende creatieve disciplines (alfabetisch):
– acteurs
– animators (3D, 2D cel & computer, stop-motion)
– art directors
– camera teams (camera, licht, geluid), CamJo’s, ENG’s
– colour graders (DaVinci)
– componisten
– decorbouwers, set dressers, stylisten (food, hair, kleding, requisieten, make-up, grime)
– dtp-ers
– film (35mm) editors
– fotografen
– game developers
– (motion) graphic artists (Eclipse, Flame, Quantel: HAL/Henry/Harry, Maya, 3D Studio Max, SoftImage, Cinema 4D)
– graphic designers
– illustratoren
– juristen (legal department: contracten en rechten clearance)
– lithografen en drukkers
– modellen, figuranten, edelfiguranten
– muzikanten
– regisseurs
– schrijvers (copy, scenario, journalisten)
– software engineers
– sound editors, -artists, -designers, -engineers (Sabre, Sigma, Delta, ProTools, Cubase, Logic)
– stemacteurs, voice-overs
– ui/ux designers, interaction designers
– video compositors
– video editors, -artists (on-line/off-line, digital/analog, linear/non-linear, VFX, Kadenza, Flame, Quantel, Abekas, D1, 1”C & B, BetaSP, DigiBeta, 4K, Avid, Premiere, Final Cut, etc.)
– video encoders
– zangers, zangeressen

REFERENTIES
Tekenfilm: Toonder-Geesink-Multifilm, Nederhorst den Berg.
Computeranimatie: Digital Images Computer Animation (Digima), Groningen.
Televisieserie: ‘Faraway Valley’, Rotterdam en Amsterdam.
Interactieve media: Valkieser (tegenwoordig UBF), Hilversum.
Digital Content: Zelfstandig producent, Amsterdam.